کد خبر: 78967

بازار عربستان در انتظار کالاهای ایرانی 

داوود زارعی، خبرنگار: ایران و عربستان سعودی بالاخره بعد از 7 سال قطع رابطه سیاسی و تجاری، این روزها برای برقراری ارتباط دوباره دیپلماتیک آماده می شوند. ارتباطی که با واسطه گری چین انجام شده و کشورهای منطقه هم از آن استقبال کرده اند. از مباحث سیاسی نزدیک شدن رابطه ایران و عربستان که بگذریم، باید عنوان کرد برقراری رابطه می تواند فواید تجاری هم برای این دو کشور مهم منطقه به ارمغان بیاورد. برای درک بهتر این مسئله لازم است نگاهی داشته باشیم به حجم تبادلات میان ایران و عربستان در دهه های قبل که نشان دهنده اهمیت برقراری این ارتباط است. 
سال 1379 حجم تبادلات تجاری میان این دو کشور 167 میلیون دلار بود که در کمتر از یک دهه به 500 میلیون دلار در سال 1384 رسید و روند صعودی این حوزه یک سال بعد با رشد چشمگیری همراه بود و به 948 میلیون دلار رسید. البته فراز و فرودهای حوزه تجار جهانی باعث شد تا میزان این تبادلات تا سال 88 باز هم در حد همون 500 میلیون دلار باقی بماند؛ اما با آغاز دهه 90 وضعیت در این زمینه رو به کاهش رفت تا جایی که در بازه زمانی 90 تا 94، تنها 200 میلیون دلار مبادلات میان این دو کشور وجود داشت. اتفاقی که یک سال بعد به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی عملا به صفر رسید. هر چند بحث برقراری ارتباط دوباره میان ایران و عربستان تازه منتشر شده، اما با نگاهی به وضعیت صادرات ایران در 11 ماه امسال، باید عنوان کرد در همین برهه زمانی نیز این دو کشور 14.5 میلیون دلار تبادل را در حوزه تجاری داشته اند؛ اما میزان واردات ایران از عربستان عملا صفر بوده است. نکته دیگر این است که میتوان برای ورود کالاهای ایرانی به بازار عربستان، برنامه ریزی دقیق داشت و پیش بینی ها نیز از ظرفیت 4 تا 5 میلیارد دلاری این بازار برای صادرات کالاهای ایرانی حکایت دارد. حتی در بدترین حالت هم باید عنوان کرد که بازار این کشور می تواند سهم یک میلیاردی را از صادرات کالاهای ایرانی به خود اختصاص دهد، اتفاقی که در سال های 85 و 86 نیز شاهد آن بودیم و با در نظر گرفتن نرخ دلار فعلی، نمی توان و نباید از این بازار هم چشم پوشی کرد.
نکته دیگر هم نگاه ویژه چینی ها به بازار این منطقه است، به طوری که هر چند سهم تجارت خارجی چین با 8 کشور منطقه یعنی بحرین، عراق، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان‌سعودی و امارات‌متحده 11.3 میلیارد دلار بوده؛ اما با گذشت 20 سال این میزان به 375 میلیارد و 625 میلیون دلار رسیده است. رشد چشمگیر حجم تبادلات این کشور با 8 منطقه خلیج فارس نشان دهنده تغییر وضعیت در این منطقه است و طبیعتا برقراری ارتباط دوباره میان ایران و عربستان هم می تواند در این وضعیت اثرگذاری داشته باشد.